K&S Stúdió - ahol magadra találsz...

Színtanácsadás, stílustanácsadás, sminktanácsadás

A stílus, mint a kommunikáció eszköze 1/5.

2014.01.14.

1/5. TEST/NŐK/arcforma

Ugyancsak a test része, de különálló egységet alkot az arcforma. Ez elsősorban a fodrászok és kozmetikusok terepe, így csupán az összhatást érintő részletekre térek ki.

Az arcforma jellegzetes karaktert ad a „tulajdonosának”. A szakemberek 6 különböző arcforma típust tartanak számon. Ha lesimított hajjal a tükör elé állsz, az alábbi leírások alapján könnyen megállapíthatod, hogy milyen arcformával rendelkezel:

  • ovális: teljesen arányos, a homlok és az áll oldalról nézve egy síkban helyezkedik el
  • háromszög: jellemzője a keskeny arccsont és homlok, a széles, erős állkapocs
  • szív: széles homlok, keskeny, helyes áll jellemzi
  • kerek: telt arc, gömbölyű áll, széles arccsont jellemzi ezt a formát; az arc csaknem olyan széles, mint hosszú
  • szögletes: a homlok és az áll is szögletes formájú; a homlok és az állkapocs ugyanolyan széles
  • hosszúkás: magas homlok, keskeny áll, általában keskeny orr jellemző erre a formára

A különböző arcformákhoz más-más smink és hajviselet áll jól. Még mielőtt erre rátérnénk, pár szót beszéljünk a szemöldökről is. Bár a szemöldök formája, sűrűsége adottság, igazíthatunk rajta. Az arányos szemöldök meghatározásának alapelve a következő (fogj egy szemceruzát és egy egyenes nyelű ecsetet, vagy egy másik szemceruzát):

-Az orrcimpa legkiállóbb pontjától függőleges egyenest húzva a homlokra megtalálod a szemöldök belső végét. Ha ennél beljebb végződik a szemöldök, érdemes kiszedni. A szemöldök akkor arányos, ha ezen a ponton a legvastagabb.

-Az orrcimpa legkiállóbb pontjától a szem legkülső pontján át egyenest húzva, megtalálod a szemöldök külső végét.

-Egyenesen előre tekintve a szemöldöknek ott kell a legmagasabbra ívelnie, ahol az orrcimpa legkülső vége és a pupilla alkotta egyenest meghosszabbítva az elmetszi a szemöldököd.

A fenti pontokat szemceruzával megjelölve meglátod, hogy a szemöldököd megfelelő-e, vagy ráfér egy kis igazítás. Érdemes az első igazítást szakemberre bízni, mert előfordulhat, hogy a kiszedett szálak nem nőnek újra. A kialakított forma megtartása már könnyebb feladat.

A különböző arcformákhoz más-más szemöldökívet javasolnak a kozmetikusok, persze azért ne „erőszakoljuk meg” a szemöldökünket, ha alapvetően más a formája inkább hagyjuk meg olyannak. Akinek nagyon ritka a szemöldöke, a hajszínéhez illő szemceruzával, vagy szemhéjpúderrel alakíthatja a szemöldökét. Ha nagyon ritka a szemöldököd, szóba kerülhet a szemöldöktetoválás is. Az arcon a festéket csak a bőr felső rétegeibe juttatják be, így az nem életre szóló, kb. 4 év alatt kikopik. Elővigyázatosságból allergiatesztre lesz szükség, nehogy csúnya, heges legyen a végeredmény. Legfontosabb, hogy a lehető legtermészetesebb, az arcformádhoz illő szemöldökformát és színt válassz.

Szemöldöktípusok az arcformákhoz:

  • Ovális arc: minden szemöldökforma jól áll ehhez az arcformához
  • Háromszög alakú arc: magasra ívelő, de nem szögletes szemöldök a legharmonikusabb ehhez az archoz
  • Szív alakú arc: kerek, lágyan ívelő szemöldök a megfelelő
  • Kerek arc: az erősen ívelt, szögletes szemöldök javasolt, hogy ellensúlyozzuk az arc kerekded formáját, kicsit hosszabbnak tűnik tőle az arc.
  • Szögletes arc: a magasan ívelő, lágyan hajlított „S” alakú, közepesen vastag szemöldök a nyerő
  • Hosszúkás arc: lapos, egyenletesen vastag szemöldököt ajánlanak ehhez az archoz

 


Az arcformához illő haj kiválasztása is egy alapszabály figyelembevételével eldönthető: az arc arányait kell kiegyensúlyozni, vagyis ahol széles, keskenyíteni, ahol keskeny, ott szélesíteni.  Persze az életmód és a stílus is meghatározó a megfelelő hajforma kiválasztásánál, de ezekről majd később beszélek részletesebben. Most csak gondolatébresztőként néhány tanács minden arcformához. Mivel nem vagyok fodrász, a hajminőség adta lehetőségekről nem tudok beszámolni. Szerencsére a hajvágást úgy is szakemberre bízzuk, aki elmagyarázza, hogy a Te hajminőséged milyen frizura kialakítását teszi lehetővé.

Ovális archoz: minden illik, bátran válogathat a formák és hosszúságok között.

Háromszögletű archoz: a halántéknál telt, és az áll felé keskenyedő frizurák előnyösek, ahol a teltséget elsősorban sok-sok lépcsőzetes tinccsel lehet elérni. A félhosszú, az állnál befelé ívelő fazonok előnyösek.

Szív alakú archoz: legjobb a félhosszú laza, hullámos frizura, szemöldökig érő oldalfrufruval, ami lehet fokozatosan vágott, vagy határozott vonalú. Cél, hogy az állhoz viszonyítva széles homlokot kissé keskenyebbnek láttassuk.

Kerek archoz: a rétegesen vágott, tépett forma az ideális. Előnyösek az arcba hulló tincsek. A hosszú haj a legjobb választás, mert nyújtja az arcot. A nagyon göndör fürtök viszont szélesítik az amúgy is széles arcot, tehát nem előnyös. Olyan frufrut kell választani, ami a homloknál rövid, majd az arc széle felé haladva fokozatosan hosszabb, így nyújtva az arcot.

Szögletes archoz: a réteges, hullámos haj áll a legjobban, jó választás lehet egy fokozatosra vágott, hosszúkás frufru, ami ellensúlyozza az arc szélességét. Az egyenes haj nem ajánlott, mert az a cél, hogy a szögletes formákat kissé lágyítsuk.

Hosszúkás archoz: remekül állnak a széles loknik, tépett hullámos frizura, a göndör haj, vagy egyenes hajhoz a lépcsőzetes vágás. A rövid vagy a maximum vállig érő, középhosszú haj az ideális, az ennél hosszabb frizura még inkább megnyújtja az arcot. Frufruból jó választás a homlokot teljesen eltakaró, vagy a fokozatosan hosszabbodó fazon.


Az arcforma és a smink ugyancsak izgalmas terület. Itt már az arc részletei is szerepet játszanak, így figyelemmel kell lenni a szem, az orr és a száj formájára és az arcon belüli arányokra. Ezzel ismerkedhetsz meg a következőkben.

Ahogyan fodrász, úgy kozmetikus sem vagyok (sajnos), ezért nem foglalkozom a kozmetikai és smink eszközökkel, alapozókkal, szemfestékekkel. Erről sok helyen olvashatsz, könnyen hozzájuthatsz hasznos információkhoz. Inkább azt mutatom meg, hogy a smink eszközeivel hogyan lehet az arc optimális arányainak megteremtése. Ez optikai változást eredményez, attól függően, hogy az arc különböző területeit hogyan árnyaljuk (hol színezzük sötétebbre, hol világosabbra).

Az arc különböző részeinek árnyalása a bőrtípusodnak megfelelő alapozókkal történik. Az elefántcsont fehértől az ébenfeketéig sokféle bőrszín létezik. Az alapozók kiválasztásánál a bőrszíned meghatározása a legfontosabb. Legjobb a nyak felső részén, az állkapocsnál felvinni néhány alapozó- árnyalatot. Azt válaszd, amelyik kissé elkenve egyáltalán nem üt el a bőröd színétől. Az árnyékoláshoz szükség lesz még egy tónussal sötétebb valamint egy tónussal világosabbra alapozóra is. A bőrhibák eltüntetéséhez korrektor is kell, ami szintén legyen világosabb színű, mint a bőrödhöz illeszkedő alapozó.

Az ovális arc nem igényel árnyalást, hiszen természetes módon arányos. Itt a bőr minősége, a szem, az orr és a száj formája határozza meg a sminket, de erről, majd kicsit később esik szó.

A háromszög alakú arcnál a homlokot világosítjuk, hogy szélesebbnek tűnjön. Ehhez a legvilágosabb alapozót használjuk. A szemek alatti területet minden arctípusnál érdemes világosítani, mert az üdeséget kölcsönöz az arcnak és a sötét árnyékokat ellensúlyozza. Az áll csúcsát is a világosabb alapozóval kell kiemelni, míg az állkapocsra, az orcákra a legsötétebb tónus kerül, hogy keskenyebbnek tűnjön.

A szögletes arcnál a homlok közepe legyen a legvilágosabb, a halántéknál a haj vonalában pedig a legsötétebb. Az állcsont itt is lehet világos. Az orcákra tett pirosító gömbölyűbbnek láttatja a szögletes arccsontot.

A szív alakú arcot az állnál szélesíteni szeretnénk, ezért erre a területre a legvilágosabb alapozót használjuk. A homlok közepe és a szemek alatti rész is világosítást igényel. Ezzel szemben a halántékot és az orcákat a legsötétebb alapozóval árnyékoljuk.

A kerek arcnál a homlok és az áll középső részét világosítjuk, valamint, ahogy minden típusnál, itt is világosítjuk a szemek alatti részt. Árnyékoljuk viszont a homlok külső széleit, az arccsontokat és az arc külső részét, egészen az áll vonaláig.

 A hosszúkás arcon csak a bőrtónusunkkal megegyező alapozót használjuk. Csupán az állnál használjuk a sötétebb alapozót, az orcákra pedig pirosítót viszünk fel. Így az arcod kevésbé fog hosszúnak látszani.

 Néhány ecsetvonás a megfelelő frizura megválasztásával nagyon jó eredménnyel teszi arányossá az arcot. A megfelelő alapozási technika elsajátítása talán némi gyakorlást igényel, de ez nagyon jó játék, tanúsíthatom!


És még nincs vége! Most áttérek az arcformáról a szemformára. Ez sem kevésbé izgalmas terület.

távol ülő
szemek

közel ülő
szemek
mélyen ülő
szemek
domború
szemek
felfelé ívelő
szemek
lefelé ívelő
szemek
rejtett szemek

A szemforma meghatározása nem különösebben bonyolult feladat. Ha a tükörbe nézel, máris megállapíthatod, hogy közel, vagy távol ülnek a szemeid, vagy, hogy mélyen ülők, vagy inkább kiemelkedők. Ezen kívül a szemed lehet még kicsi, vagy nagy, a szemed sarka lehet lefelé ívelő (kutyaszem), vagy felfelé ívelő (cicaszem). Az is lehet, hogy a szemhéjad egyáltalán nem látszik, ha előre nézel (rejtett szem).

Ismét az arányok helyreállítása a cél. Az arc egészéhez képest arányos távolságra elhelyezkedő, arányos méretű szemeket „festünk”, illetve kiemeljük a szem egyedi szépségét. A szem árnyalásához három színtónust használunk: egy kiemelő világos, egy közepe és egy árnyékoló sötétebb tónust.

A távol ülő szemek árnyékolásának szabályai:

 -          Célunk az, hogy a szemek közötti távolságot optikailag kisebbítsük. Ennek érdekében a szemgödrök és az orrnyereg közötti részt a középtónussal beárnyékoljuk.

-          A szemhéj külső egyharmadánál az árnyékoló színt használjuk, úgy, hogy a szemhéj fölött a sötét árnyékot egészen a szem közepéig elvisszük.

-          Az alsó szemhéj alatt is a legsötétebb tónust használjuk.

 A közel ülő szemek árnyalásánál éppen ellenkezőleg járunk el, mint a távol ülő szemeknél.

-          A szemek távolibbnak láttatása érdekében a szemgödör és az orrnyereg közötti részen, valamint az egész szemhéjon a legvilágosabb tónust alkalmazzuk.

-          A középtónust a külső szemzugtól a szemöldök belső egyharmadáig terjedő részre visszük fel, az árnyékoló színt pedig csak a külső szemzug környékén alkalmazzuk.

A mélyen ülő szemek árnyalásának szabályai a következők:

-         A szemet ki akarjuk emelni, mivel az, az arc síkjától mélyebben helyezkedik el, így árnyék vetül rá. A megfelelő hatást úgy érjük el, hogy az egész szemhéjra világos színt viszünk fel.

-         A szemöldökcsont előreugrik, tehát annak hangsúlyozása nem szükséges, vagyis a szem fölötti részt egészen a szemöldökcsontig árnyékoljuk, vagyis egy sötétebb árnyalatot viszünk fel ide.

-         Végül a szem külső sarkába, a szempilla tövétől a szemöldökcsontig egy még sötétebb színt használunk. A szemceruzával csak nagyon vékony vonalat húzunk a szempillák tövéhez, hogy minél több látsszon a világosra festett szemhéjból.

A domború szemeknél az a célunk, hogy a domborúságot kicsit ellensúlyozzuk, és ne tűnjenek „dülledtnek” a szemek.

 -          Legfontosabb szabály, hogy a szemhéjat sötét tónusúra festjük, ezzel ellensúlyozzuk a szem domborúságát. A középső tónust egészen a szemöldökig felvisszük.

-          Az alsó szempillasor alatt is használjuk a sötét tónust.

 

A felfelé ívelő szemet a domború szemhez hasonlóan árnyaljuk, de itt az a cél, hogy a felső szempillasorról az alsóra helyezzük a hangsúlyt.

-          Az egész szemhéjat sötétre árnyékoljuk, a közepes tónust a szemhéjtól egészen a szemöldökig felvisszük.

-          Az alsó szempillasor hangsúlyozása érdekében a szempilla alatt a sötét tónust használjuk, kiegészítve szemceruzával. A szempillák külső tövét alul nem festjük be, hogy a felfelé vezető ívet ne hangsúlyozzuk.

A lefelé ívelő szemeknél az a cél, hogy a hangsúlyt a szem felső részére irányítsuk, ezért a szem külső sarkát optikailag megemeljük.

-          A felső szempillasor külső részét nem festjük be, így a szem kicsit nyitottabb lesz.

-          A szemhéj teljes felületén a legvilágosabb színt használjuk, a szemhéj fölött, a szemöldökig terjedő területen a középső tónust alkalmazzuk.

-          A felső szempillasor külső része fölött, befelé e szem egyharmadáig árnyaljuk a legsötétebb színnel.

-          Az alsó szempillasor alatt csak halványan árnyaljuk a szemet, hogy a lefelé hajló ívet ne hangsúlyozzuk. Az alsó szempilla külső részét nem festjük be.

A rejtett szemek árnyalása:

-          A szemfestés célja, hogy a szemek tágabbnak tűnjenek, az arc összhatása ne legyen „bágyadt”. 

-          A túl sötét szemfestékek előnytelenek ennek a típusnak, így a középtónust használjuk a szemhéj és a szem és a szemöldök közötti területen.

-          A szemöldökcsont alatt kicsit világosítjuk. A szemhéj és a szem és a szemöldök közötti terület külső felét, körülbelül a szem közepéig árnyékoljuk sötétebb tónussal.

-          Ennél a szemformánál az alsó szempilla sor alatt is használjuk az árnyékoló tónust, mert ez emeli ki a „rejtett” szemet.

*** 

vissza