K&S Stúdió - ahol magadra találsz...

Színtanácsadás, stílustanácsadás, sminktanácsadás

A megtévesztő színbesorolás

2016.08.30.

Amikor a színanalízist még csak könyvekből ismertem, én is azt gondoltam, mint legtöbben, akik csupán ismerkednek az elméleti alapokkal, hogy az alaptípusokon (tavasz, nyár ősz, tél) belül nincs jelentős különbség. Aki például a nyár típusba tartozik (legyen az akár, lágy, hideg, vagy világos típus), annak minden nyári szín jól áll.

Ma már tudom, hogy ez nem így van, sőt megkockáztatom, hogy a négyes alapbesorolás és az alaptípusoknak az évszakokról való elnevezése félrevezető.

További téves elképzelés, hogy a 4 alaptípus hermetikusan elkülönül egymástól, azaz nincsenek közös színeik. Az igazság ezzel szemben az, hogy minden altípusnak van egy másik alaptípushoz tartozó "szomszédja", mellyel összeér. Ha megnézitek a Munsell-kört láthatjátok, hogy a különböző tengelyeken belül és között nincsenek jól megfogható (látható, érzékelhető) határok.

Végül hiba azt feltételezni, hogy az egy altípusba tartozó személyek között nincsenek egyéni különbségek, melyek egyedi színpalettákat eredményeznének.

A színtanácsadásokon sokszor szembesülök ezekkel a (nem áthidalhatatlan) félreértésekkel, melyek eloszlatására teszek kísérletet ebben az írásban.

A téma iránt komolyabban érdeklődők, vagy az alapokkal már rendelkezők talán jobban tudják majd követni a mondanivalómat, remélem azonban, hogy azok számára sem haszontalan végigolvasni, akik még csak ismerkednek a színanalízis elméletével.

Előszö is, vegyük sorra a négy alaptípust és változatait egy kicsit másképp, mint ahogyan azt eddig megszoktuk. Ne az évszakok színeire koncentráljunk, inkább a színek tulajdonságaira. A három legfontosabb színtulajdonság:

  • hideg, vagy meleg

Az alapszínhez mennyi sárga társul.

  • telített, vagy telítetlen

Mennyire tiszta a szín, azaz mennyire közelít a szürkéhez.

  • sötét, vagy világos

A fekete és a fehér között hol helyezkedik el az adott szín.

Mindezt leginkább egy gömbön lehet szemléltetni. Íme a Munsell skála:

A hideg és a meleg színek elhelyezkedése a Munsell gömbben:

A természetes színeinket is ezen színtulajdonságok alapján osztályozzuk és ezek alapján 4 alaptípust és ezeken belül 3-3 altípust különböztetünk meg.

1. Hideg, telítetlen, világos színcsoport (nyár).

1.1. VILÁGOS - világos nyár (nyár-tavasz)

1.2. TELÍTETLEN - lágy nyár (nyár-ősz)

1.3. HIDEG - hideg nyár (nyár-tél)

2. Hideg, telített, sötét színcsoport (tél).

2.1. TELÍTETT - élénk tél (tél-tavasz)

2.2. SÖTÉT - sötét tél (tél-ősz)

2.3. HIDEG - hideg tél (tél-nyár)

3. Meleg, telített, világos (tavasz).

3.1. TELÍTETT - élénk tavasz (tavasz-tél)

3.2. MELEG - meleg tavasz (tavasz-ősz)

3.3. VILÁGOS - világos tavasz (tavasz-nyár)

4. Meleg, telítetlen, sötét (ősz).

4.1. TELÍTETLEN - lágy ősz (ősz-nyár)

4.2. SÖTÉT - sötét ősz (ősz-tél)

4.3. MELEG - meleg ősz (ősz-tavasz)

A színtulajdonságok alapján másféleképpen is képezhetünk párokat a 12 színtípusból:

1. TELÍTETT

élénk tél - élénk tavasz


2. VILÁGOS

világos nyár - világos tavasz

3. TELÍTETLEN

lágy nyár - lágy ősz

4. SÖTÉT

sötét tél - sötét ősz

5. HIDEG

hideg tél - hideg nyár

6. MELEG

meleg ősz - meleg tavasz

Még egy szempont figyelembevételével csoportosíthatjuk a 12 altípust. Tiszta típusok azok, melyeket kizárólag meleg, vagy  hideg színhatások érik.

tiszta meleg típusok:

meleg ősz, meleg tavasz

tiszta hideg típusok:

hideg tél, hideg nyár

A kevert típusok azok, melyekben vegyes színhatások érvényesülnek, azaz hidegek meleg színhatásokkal, vagy melegek, hideg színhatásokkal.

telített vegyes típusok:

élénk tél, élénk tavasz

világos vegyes típusok:

világos nyár, világos tavasz

telítetlen vegyes típusok:

lágy nyár, lágy ősz

sötét vegyes típusok:

sötét tél, sötét ősz

Miután egy bizonyos szín mentén levezettük a színtípusok tulajdonságait, nézzük meg, hogy hogyan is működik ez a gyakorlatban! A természet adta, saját színeink a fent vázoltakkal megegyező tulajdonságokkal rendelkeznek. Tovább árnyalja a képet, hogy az összhatást bőrünk, szemünk és hajunk színe határozza meg, ennek változatai pedig végtelen számúak.

Néhány montázzsal megpróbálom érzékeltetni a színtípusok közötti különbséget.

Nos, talán most lesz igazán érzékelhető egyrészt, hogy 12 különálló színtípusról beszélünk, (hiszen például a nyár típuson belül van a télhez közelítő tiszta hideg típus, a tavaszhoz közelítő világos típus és az őszhöz közelítő lágy típus) és az is jól látható, hogy a különböző színtípusok nem hermetikusan különülnek el egymástól, hanem egymásba érnek, egymásba folynak.

1. Hideg, telítetlen, világos színcsoport (nyár).

1.1. HIDEG - hideg nyár (nyár-tél)

1.2. TELÍTETLEN - lágy nyár (nyár-ősz)

1.3. VILÁGOS - világos nyár (nyár-tavasz)

2. Hideg, telített, sötét színcsoport (tél).

2.1. HIDEG - hideg tél (tél-nyár)

2.2. TELÍTETT - élénk tél (tél-tavasz)

2.3. SÖTÉT - sötét tél (tél-ősz)

3. Meleg, telített, világos (tavasz)

3.1. MELEG - meleg tavasz (tavasz-ősz)

3.2. TELÍTETT - élénk tavasz (tavasz-tél)

3.3. VILÁGOS - világos tavasz (tavasz-nyár)

4. Meleg, telítetlen, sötét (ősz).

4.1. MELEG - meleg ősz (ősz-tavasz)

4.2. TELÍTETLEN - lágy ősz (ősz-nyár)

4.3. SÖTÉT - sötét ősz (ősz-tél)

Telített típusok:

élénk tavaszélénk tél

Telítetlen típusok:

lágy nyárlágy ősz

Meleg típusok:

meleg őszmeleg tavasz

Hideg típusok:

hideg nyárhideg tél

Sötét típusok:

sötét őszsötét tél

Világos típusok:

világos tavaszvilágos nyár

Vannak szép számmal olyanok, akik egy adott színtípus tipikus képviselői, akikre a "tankönyv" minden betűje igaz. Ugyanakkor olyanok is akadnak szép számmal, akik egy "szomszédos" színtípushoz jobban közelítenek az "átlagnál", így színpalettájuk is jobban eltolódik. Ha ez az eltolódás a tiszta típusokon belül történik, akkor kicsit lágyabb, vagy kicsit élénkebb, világosabb, vagy sötétebb színek is megjelennek a palettán. Ha azonban kevert típusokon belüli az eltolódás, az is előfordul, hogy a hideg-meleg irányban is elmozdul a paletta. Így fordulhat elő - csak, hogy egy tipikus példával éljek -  hogy az élénk tavasz, a sötét ősz, esetleg a hideg nyár típusba tartozók egy részének jól áll a fekete, hiszen mind a tél irányába mozdulnak el, ki jobban, ki kevésbé... Bár sem az ősz, sem a tavasz, sem a nyár palettáján nem szerepel a fekete, mégis előfordul ilyesmi.

Ritkán, de az is előfordul, hogy valakit nem lehet egyértelműen besorolni, két szomszédos típus között van félúton. Az egyik szem úgy látja például, hogy az illető világos nyár, a másik pedig, hogy világos tavasz, de igazság szerint a hideg és a meleg világos pasztell árnyalatok is jól mutatnak rajta. Ebben az esetben a természetes színek olyan semlegesek, hogy nem billen ki a mérleg sem a hideg, sem a meleg színek felé.

Mindezek után már biztosan azt is értitek, hogy miért lehet csak színelemzés alapján összeállítani az egyéni színpalettát és miért nem kell kőbe vésettnek tekinteni az egyes színtípusokról leírt "aranyszabályokat".

Talán most már azt is sejtitek, hogy miért nem szívesen foglalok állást fénykép alapján. És miért mondom azt, hogy egy képzett stílustanácsadó színkendős tesztelés nélkül nem mond végleges véleményt arról, hogy milyen színeket érdemes viselnetek.

***

vissza