K&S Stúdió - ahol magadra találsz...

Színtanácsadás, stílustanácsadás, sminktanácsadás

Három plusz egy grácia - avagy a színelemzés buktatói

2016.06.23.

Szőke haj, világos bőr, világos szemek, semleges összhatás. Drew Barrymore-ra, Ellen Pompeo-ra, Scarlett Johansson-ra és Amanda Seyfried-re is igaz ez a leírás. Első blikkre talán ugyanabba a színtípusba is sorolnánk őket. Az igazság azonban az, hogy négyen négyféle színtípust képviselnek. Persze mégsem véletlen, hogy ilyen hasonlóak...

Ez a négy gyönyörű színésznő saját színtípusa legvilágosabb, legfinomabb, leglágyabb színeivel rendelkezik. Bár teljesen különböző típusokba tartoznak (tavasz, nyár, ősz), mégis - egyedi színeik alapján - nagyon hasonlóak. Azért került be két nyár altípus is a példába, hogy könnyebben megértsük, hogy hol is keresendő a kapcsolat a négy színtípus között.

Mint láthatjátok oka van annak, hogy a négy grácia hasonlít egymásra. Fontos azonban tudni, hogy ez a hasonlóság egyáltalán nem törvényszerű. Ennek pedig az az oka, hogy az egyes altípusokon belül nagy eltérések lehetnek, ami a természetes színek összhangját illeti. Ellen Pompeo, Katie Holmes, Kim Basinger és Jessica Biel természetes színei között például első ránézésre elég nagy a különbség, mégis mindannyian a lágy nyár altípus képviselői, azaz ugyanaz a színpaletta áll jól mindannyiuknak.

No és ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a hajfesték és a smink eszközeivel is elmozdítható egy színtípus egy szomszédos altípus irányába, ami bizonyos esetekben még a hideg-meleg határát is átlépi. Példaképpen nézzük meg Drew Barrymore átalakulásait. Lágy ősz színtípusa elbillenthető a szomszédos lágy nyár irányába éppúgy, mint a szintén szomszédos meleg ősz felé.

De térjünk vissza a négy gráciához! A hasonlóság ellenére a színkendők többnyire megmutatják, hogy más-más színtípusról van szó és bizony eléggé eltérő az a színvilág, amely a természetes színeket kiemeli. Hozzáteszem, hogy előfordulhat az is, hogy a természetes színek annyira semlegesek, hogy több színtípus színei egyformán jól mutatnak valakin. Találkoztam már olyan modellel, akin a világos nyár és a világos tavasz színvilága, vagy egy másik esetben a lágy nyár és a lágy ősz színpaletta is egyformán jól mutatott.

A lágy ősz színei világosak, lágyak és melegek. Legjellemzőbb színei a világos aranysárga, az aranybarna, a mohazöld, az almaszöld, a barackrózsaszin, a lazacszín, a korallszín és a rozsdabarna.A lágy nyár színei lágyak, pasztellek és hidegek. A nyári paletta legsötétebb színei ebben az altípusban fordulnak elő. Legjellemzőbb színei a szilvakék, az ametiszt, a halványibolya, a világosszürke, a bordó, a harangvirág, az orchidea és a vízkék.

A világos tavasz színei a lágy őszéhez hasonlóan világosak, lágyak és melegek, ám ennek a színtípusnak a színei kissé telítettebbek, több erő van bennük. Ezzel együtt számos azonos színük van. A világos tavasz legjobb színei a citromsárga, a sárgászöld, a világos mohazöld, a fűzöld, a barackrózsaszín, a korall, a lazac és a görögdinnye.A negyedik grácia a világos nyár. Színei világosak, lágyak és hidegek. Jól látható, hogy a lágy nyáréhoz képest egészen máshol van a hangsúly a hideg palettán. Világosabbak, telítettlenebbek a színei. Legjellemzőbb színei a púderrózsaszín, a halványlila, a harangvirág, a vízkék, a tengerzöld, az orchidea, a halvány citromsárga és a világosszürke.

Mi is a tanulság mindebből?

Talán annyi, hogy a színelemzést nehéz könyvekből, az interneten összeszedett információkból megtanulni. A gyakorlat  - mint oly sok esetben - a színtanácsadás esetében is kicsit más, mint az elmélet. Ha olyan stílustanácsadóval hoz össze benneteket a sors, aki színkendők nélkül sorol be Benneteket valamely típusba, fogjatok gyanút...

***

vissza