K&S Stúdió - ahol magadra találsz...

Színtanácsadás, stílustanácsadás, sminktanácsadás

Színtípusok és színhangzatok

2016.04.19.

A színtípusok megállapításánál általában önmagukban vizsgáljuk a színeket, megnézzük a színezetüket, azaz, hogy a színkörön hol helyezkednek el, megvizsgáljuk, hogy mennyi bennük a sárga, vagyis, hogy hideg, vagy meleg színnek tekintjük-e az adott árnyalatot, végül megállapítjuk, hogy mennyire telítettek, vagy telítetlenek.

Kevesebbet foglalkozunk ellenben a színek egymáshoz viszonyított hatásával, pedig többnyire az öltözeteink sem egy színből állnak. Egy szetten belül 2-5 színt viselünk, nem is beszélve a mintás ruhadarabokról, melyekben gyakran egész színkavalkád található.

Mi is a színhangzat?

A különböző színhangzatok egyes elemei a színkörön egymáshoz képest mindig ugyanolyan geometriai pozícióban helyezkednek el és ugyanolyan összhatást eredményeznek.

A legismertebb színhangzatok:

-        az alap színhangzat az alapszínek kombinálásából áll. A tiszta kék, a piros és a sárga bármilyen arányú kombinációja vidám, tiszta, játékos hatást kelt.

-        monokróm, amikor ugyanazon szín világosabb, sötétebb árnyalatait helyezzük egymás mellé. Ez a színhangzat mindig nyugodt, visszafogott összhatást eredményez.

-        komplementer, amikor a színt a színkörön vele szemben lévő színnel párosítjuk. Az összhatás vibráló, élénk.

-        akromatikus színhangzatról akkor beszélünk, ha a feketét, a fehéret és ennek különböző arányú kombinációit (szürkék) párosítjuk. Az összhatás attól függ, hogy a kiválasztott elemek milyen erős kontrasztot képeznek, vagyis milyen nagy a világos-sötét ellentét közöttük. A fekete-fehér variáció például élénk, figyelemfelkeltő, míg két közeli szürke nyugodt, visszafogott hatású.

további színhangzatok:

-        az analóg színhangzatokat a színkör három szomszédos szeletének egy-egy tetszőleges színe alkotja. Ezek a színkombinációk mindig harmóniát, kellemes érzetet eredményeznek.

-        ezzel szemben az ütköző színhangzatok meghökkentő, figyelemfelkeltő hatást keltenek. Ezt a kombinációt úgy állíthatjuk elő, ha a színkör egyik színét a komplementerével szomszéd színnel kombináljuk.

-        a másodlagos színek (vagyis az alapszínek keverékei) is jellegzetes színhangzatot hoznak létre. A zöld, a narancs és a lila friss, lendületes, de kevésbé vibráló, mint az alapszínek kombinálása.

-        az osztott komplementer színhármast úgy hozhatunk létre, ha egy színt komplementerének két szomszédos színével párosítunk. Nyugodtabb, kifinomultabb összhatást eredményez, mint a komplementer kontraszt.

Hogyan is használhatjuk fel ezeket a színhangzatokat az öltözködésben, a 12 színtípus szettjeinek összeállításánál?

Nos, tudatosan természetesen leginkább a stylistok, a divatfotósok, vagy a stílustanácsadók használják (ha használják) ezeket a színtani sajátosságokat, de egy-két alapvető színhangzatot mindenki használ az öltözködésében, ha nem is tudatosan, inkább ösztönösen. De ahogyan a zenehallgatás élvezetét növeli, ha ismerjük a kottát, úgy mindenkinek javulhat a színérzéke, ha tudja is, hogy melyik színkombináció kinek és milyen módon a legelőnyösebb. És ha nem is vesszük véresen komolyan a színtant, akkor is nagyon jó játék! :)

Vágjunk bele!

TÉL

A tél hideg, telített és sötét színei elviselik, sőt egyes esetekben igénylik az erős kontrasztokat. Az élénk tél például remekül mutat az elsődleges színekből álló szettekben, vagy a fekete-fehér akromatikus kombinációkban. Ezek a drámai hatású színhangzatok minden más színtípus számára túlságosan harsányak, erőteljesek lennének, de az élénk tél éppen ezektől a kontrasztos, vibráló összeállításoktól kel életre.

winter

Az erőteljes, drámai hatás persze nem minden élénk télnek egyezik a személyiségével. A visszafogottabb hölgyek természetesen választhatnak kevésbé feltűnő színösszeállításokat is, de jó, ha mindig kontrasztra épül az öltözetük. Sem a nagyon világos, sem a túl sötét összhatás nem előnyos számukra.

A hideg tél is jól mutat a kontrasztos összeállításokban, de a kevésbé telített, kevert, hideg színekből kell válogatnia. A fekete-fehéret felválthatja a szürke-fekete, vagy a szürke-fehér is. A komplementerek alkalmazásától sem kell visszariadnia, de itt is a kevert, hideg színeket kell alapszínként választani.

winter2

A sötét tél nem igényli az erős kontrasztokat, annál inkább a sötét, telített tónusokat. Éppen ezért jó választás a fekete önmagában, vagy például a telített, sötét analóg színkombinációk.

winter3

TAVASZ

A tavasz a világos, telített, meleg színeket kedveli. Az élénk tavasz, hasonlóan az élénk télhez jól megfér az erős kontrasztokkal, a meglepő színösszeállításokkal. Bár a két színtípus közel áll egymáshoz, mégis van köztük különbség. Az élénk tavasz színei melegebbek és világosabbak, mint az élénk télé. Használhatjuk a komplementer kontrasztok vibráló hatását, de akár az analóg színkombinációkat is alkalmazhatjuk az élénk tavasz ragyogásának érvényre juttatásához.

spring

A világos tavasz romantikus színvilágához remekül illeszkedik a visszafogott monokróm színhangzat. A másodlagos színek pasztell árnyalataival is kellemes összhatást érhetünk el. A lila nem a tavasz színe, de az arctól távolabb, kisebb arányban alkalmazva, kontrasztként szépen kiemeli a zöld és a narancs meleg hatását.

spring2A meleg tavasz számára remek választás a türkiz és annak osztott komplementerei, ugyanakkor az analóg színkombinációkkal, például a meleg sárga, a narancs és a piros kombinációjával is érdemes kísérletezni.

spring3

NYÁR

A nyár, a télhez hasonlóan a hideg színtartományban helyezkedik el. A nyarak azonban kevésbé telített, világos színekben mutatnak jól. A nyarak számára remek választás az akromatikus színhangzatok kevésbé telített variációi. A különböző szürkék egy szettbe helyezése különösen jól mutat rajtuk. A világos nyár igazi pasztell nő, így számára a színek kombinálása biztosan nem okoz gondot. Bármilyen hideg pasztell színkombináció szóba jöhet.

summer

A hideg nyár a középszürkék világában érzi magát legjobban. Mivel színei kicsit élénkebbek, mint a többi nyár altípusé, a télhez hasonló karakteres, kontrasztos kombinációk is szóba jöhetnek, de telítettlenebb, visszafogottabb formában. Megjelenhetnek például az alapszínek telítettlenebb árnyalatai egy szetten belül.

summer2

A lágy nyár színvilága nem igényli az éles kontrasztokat, annál inkább a tört színeket. Így az alapszínek együttes alkalmazása nem jó ötlet. A monokróm és az analóg kombinációk jobban illemek a lágy nyárhoz, de természetesen az akromatikus "színtelen" megoldások is remekül alkalmazhatók ennél az altípusnál is.

summer3

ŐSZ

Az ősz színtípus ismét a meleg színek világába vezet bennünket, de most nem az élénk, telített, inkább a törtebb, telítettlenebb színek között fogunk megfelelőeket találni. Így itt sem a tiszta, elsődleges színek, hanem a keverékek között kereshetjük meg a megfelelő kombinációkat.

A sötét ősz számára a kevésbé kontrasztos és sötét színkombinációk a megfelelőek. A másodlagos színek sötét árnyalatai remek megoldást jelentenek. Az osztott komplementer variációkkal is érdemes kísérletezni a kifinomult, harmonikus végeredmény érdekében.

autumnA meleg ősz az élénkebb színekkel is jó barátságban áll és a kontrasztokat is kedveli, így az osztott komplementer és az ütköző színhangzatok is remekül alkalmazhatók szettjeik összeállításánál. Ugyanakkor az analóg színkombinációk is remek szetteket eredményezhetnek.

autumn

A lágy ősz sokkal visszafogottabb, mint a meleg altípus. Az erős kontrasztok, az élénkebb, feltűnő színkombinációk nem illenek hozzá. Az analóg, vagy a monokróm színvariációk mindig sikert aratnak a lágy ősz szettjeiben, de időnként a telítettlenebb színtartományon belül érdemes kísérletezni kevésbé "biztonságos" megoldásokkal is.

autumn

A képek a polyvore felhasználásával készültek.

***


vissza