Regisztrálj, hogy minden új blogbejegyzéshez és más fontos információkhoz hozzájuss:

A márkás ruha mítosza, avagy mit és miért vásárolunk

Egy közelmúltban, a Stilago számára készült felmérés azzal az eredménnyel zárult, hogy a magyar nők többsége azt gondolja, hogy a márkás termékek tartósabbak és jobb minőségűek, mint a noname ruhadarabok.

A vásárlók különösen a cipők és a kabátok esetében igyekeznek márkás termékeket választani, feltételezhetően azért, mert ezeket hosszabb távra vásárolják, mint a többi ruhaféleséget.

A márkás ruhákat azonban többnyire igen borsos áron kínálják az üzletekben, ezért a hölgyek nagy része (a megkérdezett 5000 hölgy 79 százaléka) kompromisszumra kényszerül, azaz megvárja a szezonális leértékeléseket, vagy outletben vásárol.

A fennmaradó 22 százaléknyi nyilatkozó fele (12 százaléka) minden áron megvásárolja a márkás ruhadarabokat, másik fele pedig egyáltalán nem ad a márkákra.

A felmérésből az is kiderül, hogy elsősorban a 25 év alatti fiatalok ragaszkodnak a márkákhoz, bár többségük számára ez inkább csak vágyakozás marad, mert nem tudják megfizetni a márkázott ruhaneműt.

A márka azért nem minden. A megkérdezettek jelentős többsége elutasítja a hamisítványokat. Vagy soha nem vett ilyet, vagy ha igen, akkor az áru rossz minősége miatt megbánta a vételt.

A felmérésről szóló cikket olvasva több gondolat is megfogalmazódott bennem:

1. Márka és márka között óriási a különbség.

Mit is tart „márkás terméknek” a vásárló? Valószínűleg azokat a világmárkákat, melyeknek a reklámjait nap, mint nap látja a médiában, a divatoldalakon, a női magazinokban. Ezek között akadnak valóban jó minőségű termékeket fémjelző márkák, de azt kell, hogy mondjam, a mai ruhaipar számára nem cél, hogy a megvásárolt ruhadarabokat évekig viselje a vásárló. A ruhák kidolgozása, anyagminősége fényévekkel lemarad a 30-40 évvel ezelőttitől, amikor még szempont volt, hogy egy kabát, vagy cipő 5 év múlva is hordható legyen. A pulóverek, pólók, márka ide, vagy oda, hamar elnyúlnak, bolyhosodnak, elveszítik a színüket, a kabátok elnagyoltak, szép kidolgozású béléseket, tűzéseket sok esetben hiába keresünk. Nem sorolom tovább. Összességében azt hiszem, nem járok messze az igazságtól, ha azt mondom, hogy ezek a márkák nem érik meg az árukat.

Léteznek ellenben olyan, kevésbé ismert külföldi, vagy hazai tervezőkhöz kötődő márkák is, melyek kisebb szériában dobják piacra termékeiket. A vásárló talán nem is hallotta még a nevüket, de kellemes meglepetésben lesz része, ha véletlenül ráakad. Ezek a márkák persze csak azok számára jelenthetnek jó megoldást, akik nem mitizálják a trendi márkákat, csupán jó minőségű ruhaneműre vágynak. Valójában a márkák mögötti cégek ebben az esetben sem adják olcsón a ruhaneműket, de a termékek valódi értéket képviselnek.

2. Vásárlás és vásárlás között óriási a különbség.

Miért is vásárolunk ruhákat?

A Gfk Csoport (a világ egyik legnagyobb piackutató cége) 2006-ban végzett vizsgálata szerint a magyarok többsége megfontoltan, előre tervezetten vásárol ruhaneműt. Akkor, ha arra szüksége van és olyankor, ha olcsóbban hozzájuthat a szükséges darabokhoz (árleszállításkor).

A megkérdezettek hatvan százaléka úgy nyilatkozott, hogy olykor azért elcsábul és a vásárlás öröméért is vesz egy-egy ruhadarabot.

Jóval kevesebb, de nem elhanyagolható azoknak a száma, akik azért vásárolnak meg egy új ruházati terméket, mert ez a legújabb divat és/vagy ismert márka. Ezeket a vásárlásokat gyakran külső impulzusok (barátok, média) inspirálják.

A Gfk Csoport által végzett kutatás szerint a magyar vásárlókban még jóval több illúzió él a márkák iránt, mint a nyugat-európai vásárlókban. Talán nem tévedek, ha azt gondolom, hogy ennek oka nagyrészt abban keresendő, hogy a magyar vásárlók többsége csak vágyik ezekre a márkákra (mert a médiából és a divatkövető – sokszor sznob  – yuppie-któl ezt a mintát látja), de nem tudja megfizetni. És mint tudjuk, mindig arra vágyunk leginkább, ami elérhetetlennek tűnik számunkra…

Mindent egybevetve, csak azt tudom tanácsolni, hogy:

  • amennyiben megengedheted magadnak, hogy drágább holmit vásárolj, inkább a minőséget keresd, mint a divatos márkát. Ha nincs elég tapasztalatod, vagy megfelelően éles szemed a minőségi termékek kiválasztásához, inkább kérd ki egy szakember véleményét.
  • ne ülj fel a médiának és a sznoboknak és ne keseredj el, ha nincs pénzed a trendi márkájú holmikra! A márka által sugallt életérzés csak illúzió.

***

Vissza
Helló, Keszler Ágnes vagyok, a te stílustanácsadód

Helló, Keszler Ágnes vagyok, a te stílustanácsadód

Ha a blogom egyik bejegyzése ragadta meg a figyelmedet és most jársz először a honlapomon, engedd meg, hogy bemutatkozzam!
2010 óta foglalkozom stílustanácsadással, emellett sminkes is vagyok. Több ezer elégedett ügyfél és számtalan szakértői megbízás áll a hátam mögött.
A stílustanácsadáson túl 25 éves kommunikációs tapasztalatom van, így nem csupán stylistként közelítem meg a hozzám fordulók adottságait, hanem kommunikációs szakemberként is. Számos ügyfelem nem csak a megjelenésében kér tanácsot, hanem a cége, vállalkozása arculatának kialakításában, vagy megújításában is.
info@kommunikacio-stilus.hu +36 20 475 4977
ISMERKEDJ MEG AZ ÉN MÓDSZEREMMEL!

ISMERKEDJ MEG AZ ÉN MÓDSZEREMMEL!

Ha stílustanácsadót keresel, érdemes körültekintően választanod, hogy az igényeidnek megfelelő szolgáltatást kapj. Hogy mi az én módszerem és miért érdemes engem választanod, megtudhatod ebből a tájékoztató füzetből.

Fekete Márta

"Szeretném megköszönni a szakértő segítséget és maximális odafigyelést! Igazán értékelt embernek éreztem magam a nálad töltött órákban és ez az érzés aztán egész nap elkísért. Nagyon büszkén viseltem a sminket, sokan meg is dicsértek, hogy milyen szép. Este sajnáltam is lemosni."

Gáspár Andrea

"Hálásan köszönöm a velem töltött sok idődet, igazán élveztem minden percét! Az összerakott anyag óriási segítségemre lesz. A rengeteg információtól, amit kaptam, csak úgy zsong a fejem. :)"

Hlaváta Gyöngyi

"Nagyon köszönöm, még életemben nem volt ilyen jó sminkem, remélem én is el tudom majd készíteni! Nagyon jól éreztem magam Nálad."