A színtípusok meghatározása 6 típus alapján
Egy újabb színbesorolási módszerrel ismerkedünk meg, de ha még nem ismered a 4 és a 12 színtípusos elméletet, érdemes azzal kezdeni! A 6 színtípusos elmélet nem jobb, de nem is rosszabb, mint a többi színtípus elmélet, csupán más csoportosítási elvekre épít.
A 4-es színbesorolás mindhárom alapvető színtulajdonság figyelembe vételével alakítja ki a színcsoportokat.
- TAVASZ: meleg, világos, telített
- NYÁR: hideg, világos, telítetlen
- ŐSZ: meleg, sötét, telítetlen
- TÉL: hideg, sötét, telített
A 12-es színbesorolás a 4-es besorolást tovább bontja a 4 alap színtípuson belül kiemelve egy-egy domináns színtulajdonságot.
- VILÁGOS TAVASZ: világos (telített, meleg)
- MELEG TAVASZ: meleg (telített, világos)
- ÉLÉNK TAVASZ: telített (világos, meleg)
- VILÁGOS NYÁR: világos (hideg, telítetlen)
- HIDEG NYÁR: hideg (világos, telítetlen)
- LÁGY NYÁR: telítetlen (hideg, világos)
- SÖTÉT ŐSZ: sötét (meleg, telítetlen)
- MELEG ŐSZ: meleg (telítetlen, sötét)
- LÁGY ŐSZ: telítetlen (sötét, meleg)
- SÖTÉT TÉL: sötét (telített, hideg)
- HIDEG TÉL: hideg (telített, sötét)
- ÉLÉNK TÉL: telített (hideg, sötét)
A hatos színbesorolás
A 6-os besorolás csupán 1, a legjellemzőbb színtulajdonságra épül, a 12-es színbesorolásból 2-2 színtípus kerül egy kategóriába.
- SÖTÉT
- VILÁGOS
- TELÍTETT (ÉLÉNK)
- TELÍTETLEN (LÁGY)
- HIDEG
- MELEG
Ez az elmélet tehát figyelmen kívül hagyja a másodlagos színtulajdonságokat, így azokat a színeket kell megtalálnunk, amelyek az egy kategórián belül találhatók számára egyaránt alkalmazhatók. Az elv az, hogy a másodlagos színtulajdonságok esetében mindig a középutat kell keresnünk. Íme néhány példa:
A SÖTÉT színtípusnál a hideg-meleg skálán elhelyezhetjük például az acélkéket és a sötét smaragdot. |
Az ÉLÉNK színtípus esetében a narancs és a ciklámen helyezkedik el például a hideg-meleg skála két végén. |
A HIDEG színtípusnál a telített-telítetlen skálán kell megtalálnunk a középutat minden hideg szín esetében. Mindhárom esetben a középértéket kell keresnünk. |
Ezt a módszert alkalmazva minden színtulajdonságnál megtalálhatjuk a köztes megoldásokat. A HIDEG és a MELEG színtípus esetében a telítettségi skálán kell a középértéket belőnim, míg a többinél leginkább a hideg-meleg skálán érdemes a középértékeket keresni. Az így kialakuló különleges színpaletták harmonikusak és szépen kiemelik az adott típus elsődleges színtulajdonságát. Ugyanakkor jelentősen leszűkíti a használható színárnyalatokat.
Azt gondolom, hogy a 6 színpalettára épülő színanalízis kevésbé pontos a 12 színtípusos megközelítésnél, hiszen minél több szempontot, azaz színtulajdonságot veszünk figyelembe, annál pontosabban tudjuk meghatározni azoknak az árnyalatoknak a sorát, amelyek egy bizonyos színtípus számára megfelelőek és harmonikusak.
A színtípusok többféle megközelítése azonban egyáltalán nem haszontalan, mert segít megérteni a színek rendszerét és fejleszti a színérzéket. Különösen hasznos azokban az esetekben, amikor az egyéni különbségek miatt valaki két "szomszédos" színtípus határán helyezkedik el.
Természetesen nem ez a jellemző, de időnként felbukkannak a színtanácsadásaimon olyan egyéni színtulajdonságokkal rendelkező vendégek, akik ott billegnek például (ez a leggyakoribb) a hideg tél és a hideg nyár határán, vagy a meleg ősz és a meleg tavasz határán, esetleg a világos tavasz és a világos nyár között félúton. Már olyan hölggyel is találkoztam, akinek a semleges és légies természetes színei a lágy nyár és a lágy ősz közötti szűk mezsgyén mozogtak. Ezért is tartottam fontosnak szót ejteni a 6 színtípusos besorolásról is, annak ellenére, hogy magam csak ezekben a különleges esetekben nyúlok ehhez a módszerhez és leginkább a 12-es besorolást alkalmazom, vagy a 16-os besorolást, de ez utóbbiról majd egy későbbi cikkben írok... :)