Az időtlenség jelmezében: Claire Underwood
Mi tagadás szeretem a jó sorozatokat, legyen az bármilyen témájú is, lényeg, hogy magával ragadjon a történet. Az utóbbi években azonban már nem csupán a színészi játék és a lebilincselő történet köti le a figyelmemet, de odafigyelek a szereplők megjelenésére is.
Rendkívül érdekes megfigyeléseket tehet az ember lánya, ha szakmai szemmel veszi szemügyre a filmbeli karakterek ruhatárát, stílusát. Ma már tudom, hogy a színészek teljesítményével felérő hatást képvisel a stylist-ok, jelmeztervezők munkája egy karakter megformálásában.
Ezen a nyáron a Kártyavár (House of Cards) című politikai krimi tart lázban. Az izgalmas és (sajnos) meglehetősen életszagú történet egy házaspárról szól, akik egymásra támaszkodva, (olykor egymást ugródeszkának használva) hatalmas ambícióval és a céloknak mindent alárendelve törekszenek felfelé a politikai ranglétrán, míg el nem érnek a „csúcsra” és az Egyesült Államok elnökének és First Lady-jeként keverhetik tovább a kártyalapokat.
Claire Underwood (Robin Wright) céltudatos, kemény, Lady Machbet-i jellem (nem csodálkoznék, ha a sorozat megalkotói is Shakespeare Machbeth-jéből indultak volna ki (mert ugye nincs új a nap alatt). Claire-ben harcot vív egymással a könyörtelen, sziklakemény férfi és a gyenge nő – s ez a belső vívódás időnként a felszínen is megmutatkozik – de szigorúan csak a színfalak mögött, a hálószobában. A nyilvánosság előtt mindig tekintélyt parancsoló, higgadt, kiegyensúlyozott és elegáns.
Claire makulátlan megjelenését, a külvilág felé sugárzott szilárd jellemet a stylist-ok a minimalista szín és formavilággal juttatták kifejezésre. Ez a stílus állandóságot és erőt ad a karakternek és elfedi a mélyben forrongó ellentétes érzéseket, valamint szimbolikusan a jellemén és az élettörténetén lévő sötét foltokra is fátylat borít.
A nőiességet csak igen finom jelzésekkel engedik kifejezésre jutni Clare gardróbjában. Csupán néhány nőies szabásvonallal, minimális ékszerrel, lágy cipőszabásokkal jelenítik meg a nőt, hiszen Claire Underwood személyisége mindent egybevetve meglehetősen maszkulin.
A ruhatár színvilága is minimalista: fekete, szürke, fehér, ezüst, sötétkék, olykor néhány földszínű árnyalat. Az összhatás időtlen, de kissé komor, szenvtelen.
Ahogyan az egy magasra törő nőtől elvárható, gardróbja csupa nagyszerű márkákra épül. Elsősorban Ralph Lauren kollekciójából valók a szettek, de megtalálhatók benne Dior, Akris, Dolce és Gucci kreációi is.
Végeredményben elmodhatom, hogy csodálom Claire Underwood gardróbját kifinomultsága, letisztultsága miatt, ugyanakkor számomra kissé színtelen és jelmezszerű az összkép. Nem véletlen, hiszen Claire Underwood a látszatnak él, nem célja, hogy igazi énje megmutatkozzon, akár a szettjeiben is. Ha némi hasonlóságot véltek felfedezni a filmbéli first lady és Melania Trump között... talán nem véletlen.
Ellenpontként itt van egy másik First Lady, Michelle Obama, aki büszkén és öntudatosan vállalja önmagát és ez igencsak tetten érhető az öltözködésében is.
Bár az időtlen stílus elkötelezett híve vagyok, ez esetben azt kell, hogy mondjam, inkább az őszinte, esetenként kissé túlburjánzó stílusú First Lady-t választom, s egyben jelzem, hogy a Hous of Cards stylist-jai jól végezték a dolgukat, hiszen nem is volt céljuk, hogy egy szerethető, finom, nőies karaktert formáljanak Claire Underwoodból. :)
Claire Underwood gardróbjáról számos képet találhattok még a Pinteresten (Kattints a képre!)
A képek forrása: pinterest.com
***