Színtévesztések
Vendégeim nagyobbik része úgy érkezik hozzám, hogy van elképzelése arról, hogy melyik színtípusba tartozik. Természetesen nem biztos a dolgában, hiszen, ha az lenne, nem jönne el színelemzésre. Ha a színelemzés végeredménye merőben eltér az előzetes várakozástól, elég nehéz dolgom van...
Ahogy a testünk adottságait, úgy annak színeit sem tudjuk objektíven megítélni. Vannak vágyaink, elképzeléseink önmagunkkal kapcsolatban, melyek hatást gyakorolnak az ítélőképességünkre. Ezeket az elképzeléseket sok esetben olyannyira magunkévá tesszük, hogy meggyőződésünkké válnak.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az egyébként harmonikus összhatást, a fentiek miatt - elég gyakran - összezavarjuk egy nem megfelelő hajszínnel és ettől kezdve végképp elvesztünk, ha a megfelelő színeket igyekszünk kiválasztani magunk számára. Azok a színek, amelyek a hajunk színével harmonizálnak, nem passzolnak majd a bőrünk színéhez és fordítva.
Nem véletlen, hogy a festett hajat a színelemzés során letakarjuk, hiszen a természetes színeket szeretnénk kideríteni, amit a festett haj könnyen félrevihet.
Hogy érzékeltessem, miért is fontos a színtípus és az ahhoz illeszkedő paletta megtalálása, hoztam néhány példát. Bizony nem ritka, hogy a külsejükkel oly sokat foglalkozó színészek is eltévednek a színek világában. Persze, ha belegondolunk, hogy hányféle karakter, hányféle megjelenés kíséri a pályafutásukat, talán nem is csodálni való dolog, ha elbizonytalanodnak abban, hogy milyen is az igazi énjük.
Hozzáteszem, hogy gyakran a stylistok és a fotósok is vétkesek a lehangoló végeredményért, de ez már egy másik történet...
Az első példám Kate Winslet, aki minden bizonnyal hideg színtípus, valószínűleg a tél és a nyár határán billeg. A természetes hajszíne nem világos, de semmi akadálya annak, hogy világosítsa. Ám a meleg (sárgás) szőke hajszín rendkívül előnytelen a számára, ahogy ezen a fotón is látható.
Nicole Kidman esetében viszont éppen az a probléma, hogy az élénk, üde természetes tónusokat talán túl vadócnak találja, kifinomultabb, légiesebb jelenség szeretne lenni. A végeredmény számomra túlságosan "steril", egynemű, kicsit unalmas. Nicole természetes színei, - mint minden meleg tavaszéi - üdék, élénkek.
Maggie Gyllenhaal az előző két példával ellentétben nem könnyű eset, még a gyakorlott színtanácsadók számára sem. A természetes színeiben rejlő erő csak akkor válik nyilvánvalóvá, ha élénk színekkel találkozik. Az élénk tél és az élénk tavasz közül inkább ez utóbbi felé billen a mérleg. Számára sem a hajfesték és az erős smink a megoldás, hanem az élénk, kontrasztos színkombinációk.
Kováts Adél az egyik kedvencem, így különösen bosszant, ha téli, vagy őszi színekben látom. Bár hideg nyár színtípusa megenged némi élénkséget és kontrasztosságot, de alapvetően a közepesen telített színek állnak legjobban a természetes színeihez. És persze szigorúan HIDEG színek.
Charlotte Rampling ősz színtípusa az idő előrehaladtával kissé megfakult, de meleg jellege megmaradt, így hiba hideg színekbe öltöztetni. A meleg színtípusoknál egyébként joggal merül fel a hajfestés lehetősége. A kifakult fáradtbarna, vagy az ősz hajszín ugyanis visszavesz az ősz típus karakteréből, így ez esetben azt mondom, jobb a festett melegbarna, vagy vöröses hajszín, mint az eredeti.
Glenn Close tulajdonképpen az érdekesség kedvéért került be ebbe az összeállításba. Eredetileg világos tavasz típus, de az ősz haj és a kissé megfakult bőrszín az ő esetében azzal az eredménnyel járt, hogy egyes hideg színek is jól állnak neki, a világos tavasz meleg palettája mellett.
A képek forrása: Google.com