Színtípusok és mintás anyagok
A színtípusunknak megfelelő színek kiválasztása egy szakszerű színtanácsadást követően már nem okoz komoly problémát, ám a mintás ruhadarabokkal sokszor meggyűlik a bajunk. Ebben az írásban a minták színerdejében teszünk látogatást.
Könnyű a dolgunk, ha a mintás ruhadarab kizárólag a színtípusunknak megfelelő színeket tartalmazza.
Sok esetben azonban a tervezők megtréfálnak minket, keresik a szokatlan, vagy kontrasztos (komplementer, ütköző, osztott komplementer stb.) színkombinációkat. Ilyen esetekben érdemes az összhatásra koncentrálni és a ruhadarab hangulatát figyelembe venni. Mindaddíg, míg a színpalettából kilógó színek nem uralják el az összhatást, amíg inkább csak az adott színtípushoz tartozó színek kiemelését szolgálják, addig nem kell attól tartani, hogy diszharmóniát eredményeznek viseléskor. Az arc közelében azonban mindig legyenek túlsúlyban a színtípusunknak megfelelő színek.
Nézzük most meg, hogy a különböző színtípusokhoz milyen minták és milyen színkombinációk illenek.
TÉL
Kezdjük a sort a karakteres téllel. Ennek a színtípusnak az élénk (telített), tiszta, hideg és sötét színek állnak jól.
Az erős kontrasztok (sötét-világos, vagy komplementer, osztott komplementer) is remek hatást eredményeznek a tél természetes színei mellett, de természetesen az már a személyiség függvénye és nem a színtípusé, hogy a merész, vagy a visszafogott megjelenést favorizáljuk-e. Hasonló a helyzet a mintákkal. Azok mennyisége, nagysága és típusa (geomatrikus, virágmintás, pöttyös, csíkos stb.) leginkább a testalkat függvénye, nem pedig a színtípusé.
A legkontrasztosabb megoldások, a legélénkebb színek az élénk télnek állnak jól. Az ebbe a típusba tartozók gyakran megriadnak, amikor az élénk színek kombinálását javaslom. Természetesen nem kötelező ezekkel a drámai megoldásokkal élni, de az élénk tél természetes színeit remekül kiemelik ezek a színhangzatok. A hideg tél a hideg, de egy kissé kevésbé telített összhatású kombinációkat kedveli. A sötét tél számára a téli paletta sötétebb színeiből álló, kevésbé kontrasztos mintázatokat ajánlom.
NYÁR
A nyár színtípus a télnél telítettlenebb, pasztelebb hideg árnyalatokat foglal magában. Ezeknek a színeknek finom, elegáns, visszafogott karaktere van, de némi kontrasztot elviselnek a nyár típusba tartozók is.
A hideg nyár a hideg téllel rokon altípus, annál kissé visszafogottabb, de a nyarak közül mindenképpen a legkarakteresebb. A világos nyár ezzel szemben kissé egynemű, világos összhatást igényel. Sem a kontrasztokat, sem a sötét színeket nem érdemes eröltetni. A lágy nyár színei törtek, kissé fáradtak és sötétek, de természetesen csak a többi nyár altípushoz képest.
TAVASZ
A tavasz, a télhez hasonlóan telített, élénk ám világos és legfőképpen meleg színekből áll. A vidám, feltűnő színösszeállítások, az erős kontrasztok sem állnak távol a tavasztól.
A tavasz altípusok között a visszafogottságot, a világos, meleg árnyalatokat a világos tavasz képviseli. Itt sem az éles kontrasztok, sem a feltűnő színhangzatok nem érvényesülnek. Az élénk tavasz ennek éppen az ellenkezője, élénk, kontrasztos, harsány, figyelemkeltő. A meleg tavasz mélyebb, lágyabb, kicsit az őszbe hajló színvilágú.
ŐSZ
Az ősz színtípus a nyáréhoz hasonlóan visszafogottabb, nyugalmasabb színvilágú, mentes az erős kontrasztoktól, az élénk, telített színektől.
A sötét ősz a mély, buja színkombinációkat kedveli, nincsenek benne erős kontrasztok, világos színek is csak jelzésszerűen jelennek meg. A meleg ősz a legmelegebb őszi színekben kel életre. Színei élénkebbek, kontrasztosabbak, mint a többi ősz altípuséi. A lágy ősz a halvány, pasztell színvilágot kedveli, amelytől a lehető legtávolabb állnak a kontrasztok, az élénk, de a sötét színek is. Analóg, természetes színvilágot képviselnek.
***