K&S Stúdió - ahol magadra találsz...

Színtanácsadás, stílustanácsadás, sminktanácsadás

A márkás ruha mítosza, avagy mit és miért vásárolunk

2014.11.19.

Egy közelmúltban, a Stilago számára készült felmérés azzal az eredménnyel zárult, hogy a magyar nők többsége azt gondolja, hogy a márkás termékek tartósabbak és jobb minőségűek, mint a noname ruhadarabok.

A vásárlók különösen a cipők és a kabátok esetében igyekeznek márkás termékeket választani, feltételezhetően azért, mert ezeket hosszabb távra vásárolják, mint a többi ruhaféleséget.

A márkás ruhákat azonban többnyire igen borsos áron kínálják az üzletekben, ezért a hölgyek nagy része (a megkérdezett 5000 hölgy 79 százaléka) kompromisszumra kényszerül, azaz megvárja a szezonális leértékeléseket, vagy outletben vásárol.

A fennmaradó 22 százaléknyi nyilatkozó fele (12 százaléka) minden áron megvásárolja a márkás ruhadarabokat, másik fele pedig egyáltalán nem ad a márkákra.

A felmérésből az is kiderül, hogy elsősorban a 25 év alatti fiatalok ragaszkodnak a márkákhoz, bár többségük számára ez inkább csak vágyakozás marad, mert nem tudják megfizetni a márkázott ruhaneműt.

A márka azért nem minden. A megkérdezettek jelentős többsége elutasítja a hamisítványokat. Vagy soha nem vett ilyet, vagy ha igen, akkor az áru rossz minősége miatt megbánta a vételt.

 

A felmérésről szóló cikket olvasva több gondolat is megfogalmazódott bennem:

1. Márka és márka között óriási a különbség.

Mit is tart „márkás terméknek” a vásárló? Valószínűleg azokat a világmárkákat, melyeknek a reklámjait nap, mint nap látja a médiában, a divatoldalakon, a női magazinokban. Ezek között akadnak valóban jó minőségű termékeket fémjelző márkák, de azt kell, hogy mondjam, a mai ruhaipar számára nem cél, hogy a megvásárolt ruhadarabokat évekig viselje a vásárló. A ruhák kidolgozása, anyagminősége fényévekkel lemarad a 30-40 évvel ezelőttitől, amikor még szempont volt, hogy egy kabát, vagy cipő 5 év múlva is hordható legyen. A pulóverek, pólók, márka ide, vagy oda, hamar elnyúlnak, bolyhosodnak, elveszítik a színüket, a kabátok elnagyoltak, szép kidolgozású béléseket, tűzéseket sok esetben hiába keresünk. Nem sorolom tovább. Összességében azt hiszem, nem járok messze az igazságtól, ha azt mondom, hogy ezek a márkák nem érik meg az árukat.

Léteznek ellenben olyan, kevésbé ismert külföldi, vagy hazai tervezőkhöz kötődő márkák is, melyek kisebb szériában dobják piacra termékeiket. A vásárló talán nem is hallotta még a nevüket, de kellemes meglepetésben lesz része, ha véletlenül ráakad. Ezek a márkák persze csak azok számára jelenthetnek jó megoldást, akik nem mitizálják a trendi márkákat, csupán jó minőségű ruhaneműre vágynak. Valójában a márkák mögötti cégek ebben az esetben sem adják olcsón a ruhaneműket, de a termékek valódi értéket képviselnek.

2. Vásárlás és vásárlás között óriási a különbség.

Miért is vásárolunk ruhákat?

A Gfk Csoport (a világ egyik legnagyobb piackutató cége) 2006-ban végzett vizsgálata szerint a magyarok többsége megfontoltan, előre tervezetten vásárol ruhaneműt. Akkor, ha arra szüksége van és olyankor, ha olcsóbban hozzájuthat a szükséges darabokhoz (árleszállításkor).

A megkérdezettek hatvan százaléka úgy nyilatkozott, hogy olykor azért elcsábul és a vásárlás öröméért is vesz egy-egy ruhadarabot.

Jóval kevesebb, de nem elhanyagolható azoknak a száma, akik azért vásárolnak meg egy új ruházati terméket, mert ez a legújabb divat és/vagy ismert márka. Ezeket a vásárlásokat gyakran külső impulzusok (barátok, média) inspirálják.

A Gfk Csoport által végzett kutatás szerint a magyar vásárlókban még jóval több illúzió él a márkák iránt, mint a nyugat-európai vásárlókban. Talán nem tévedek, ha azt gondolom, hogy ennek oka nagyrészt abban keresendő, hogy a magyar vásárlók többsége csak vágyik ezekre a márkákra (mert a médiából és a divatkövető – sokszor sznob  – yuppie-któl ezt a mintát látja), de nem tudja megfizetni. És mint tudjuk, mindig arra vágyunk leginkább, ami elérhetetlennek tűnik számunkra…

Mindent egybevetve, csak azt tudom tanácsolni, hogy:

  • amennyiben megengedheted magadnak, hogy drágább holmit vásárolj, inkább a minőséget keresd, mint a divatos márkát. Ha nincs elég tapasztalatod, vagy megfelelően éles szemed a minőségi termékek kiválasztásához, inkább kérd ki egy szakember véleményét.
  • ne ülj fel a médiának és a sznoboknak és ne keseredj el, ha nincs pénzed a trendi márkájú holmikra! A márka által sugallt életérzés csak illúzió.

Forrás: marketinginfo.hu

vissza