Élénk tél versus élénk tavasz
Ugyan két „közeli” színtípusról van szó, a tipikus élénk tavaszt mégsem téveszthetjük össze a tipikus élénk téllel. Mindkettő ragyog, mindkettő odavonzza a tekintetet, de bőrük és hajuk színe szemlátomást különbözik egymástól. Azonban az élet és benne a színtanácsadás nem mindig ilyen egyértelmű...
Az élénk színtípusok közös jellemzője, különlegessége az extra erős kontrasztértékben rejlik, vagyis arcbőrük ragyogó, szem- és hajszínük telített, az összhatás pedig vibráló.
A szem élénkségéhez hozzájárul a szemfehérje vakító fehérsége, mely szinte minden élénk típusnál megfigyelhető. Az erős kontraszt hatás miatt azt szoktuk mondani, hogy ennek a két típusnak minden szín jól áll, ha elég élénk. Ez persze költői túlzás, (és sok tévedésre is okot adhat), hiszen, ha így lenne, akkor mi különböztetné meg ezt a két színtípust egymástól?
Az élénk tavasz meleg és élénk színeihez a hasonló színtulajdonságokkal rendelkező árnyalatok illenek a legjobban, így például a napsárga, a fűzöld, a vízkék, pipacs és a korall. Az élénk tavasz színei összességében melegebbek (sárga alapúak) világosabbak, könnyedebbek, mint az élénktéléi.
Az élénk tél hideg és telített színeihez színtulajdonságaikban közel állnak például a citromsárga, a fenyőzöld, a királykék, a rubin és a pink. Az élénk tél színei összességében sötétebbek, drámaibbak és hidegebbek (kékes alapúak), mint az élénk tavaszéi.
Bár tipikus megjelenésükben nagyon különbözőek, számos közös színnel rendelkeznek, melyeknek jellemzőjük (nem meglepő módon) a telített színtulajdonságuk. Ezek például a fekete, a tiszta piros, a tiszta sárga, a tiszta kék, de az élénk türkiz, vagy az élénk almazöld is ugyanolyan jól mutat az élénk tavaszokon, mint az élénk teleken.
Talán meglepetést okozok azzal, ha elárulom, hogy ez a két színtípus sokszor feladja a leckét a színtanácsadóknak, de mindjárt megérted, hogy mire gondolok. :)
Minden színtípusnál előfordul, hogy megtévesztő színtulajdonságokkal rendelkezők is beletartoznak. Róluk ránézésre esetleg mást gondolnánk (sok esetben még a gyakorlott színtanácsadó is), mint amit a színkendős analízis során tapasztalunk. Ez az élénk típusokra is igaz.
A bal oldali ↓ képeken látható hölgy példának okáért nem tipikus élénk tavasz, első blikkre élénk télnek gondolhatnánk. A gyakorlott szem persze az arcszín és a hajszín alapján talán gyanakodni kezd, de igazán a színkendők fogják megmutatni, hogy a hidegebb, vagy a melegebb élénk színek előnyösebbek számára. Nehezítő körülmény, hogy több „tipikus tél színárnyalat” is jól áll az atipikus élénk tavasznak (is), így például a tiszta piros, a tiszta kék, a tiszta sárga, vagy a fekete.
Az élénk színtípusoknak elég nagy mozgástér adatik a hideg-meleg skálán. Sok múlik a színek kombinálásán is. Ha megfelelően kiegyenlített megoldást találunk, együtt viselhetnek hideg és meleg színeket. Ennek a két színtípusnak találták ki a colorblock megoldásokat, a komplementer, vagy az analóg színkombinációkat, de más trikróm, vagy tetrakróm színkombinációk is remekül mutatnak rajtuk.
Mindazonáltal, hiba lenne azt hinni, hogy minden élénk szín jól fog mutatni mindkettőjükön. A szettek összeállításánál fontos lehet a színek öltözeten belüli helye és aránya. Különösen a sminkszínek megválasztásánál érdemes a színtípusnak megfelelő árnyalatoknál maradni, mert a rosszul megválasztott alapozó, pirosító, vagy rúzsszín diszharmóniát eredményezhet.
***